Fotografije i tekst: Nisvet Džanko
Kondžilo, to je jedno brdo, nema tri kilometra od Komušine, a od Komušine do Teslića ima, može biti, i dva-tri puta toliko. A takvih piklića kao što je Kondžilo, da se ne lažemo, što u Bosni, što u Hercegovini, ima mali milion. Ono po čemu se Kondžilo razlikuje od ostalih malih milion piklića u BiH jeste to što je nešto neobičnije nego ostali. Kako, zašto, zbog čega je to ono izuzetno?
Mrkotić
Ne zna se koje godine – što jeste, jeste – ali priča o onome što je Kondžilo danas počinje u selu Mrkotić, što je dan hoda od Kondžila po onima što su hodali, iliti pola sata vožnje po onima što su se vozali. Helem, jednog dana, bit će kad su Turci u Bosnu došli, jedan domaćin u Mrkotiću pokosio livadu i koliko sutradan došao na tu istu livadu, a sve će biti da je dijete poslao da ono prvo vidi je li trava suha, a dijete reklo da je ono što je pokošeno suho, ali da se džaba kosilo. Kako džaba? Fino. Idi vidi. Kad dolje – Kukavice se ta livada danas zove – imaš šta i vidjeti. Isto k’o da se nije kosilo. Trava ista kolika je i bila prije nego se kosilo.
Vlasnik livade, neki Kapetanović, u taj čas, tu odmah, u žbunu, u međi, nađe sliku – Gospa, naslikana. Veli njemu Gospa: “De ti mene sakrij tamo gdje sve blago čuvaš.” U taj vakat blago bilo žito, maslo, pa on sliku u svoj hambar. Otkako je on nju u hambar metnuo, tako bi bilo da sve što bi danas iz hambara iznio, to bi ti se u hambar sve ujutro vratilo. Nikad potrošiti. Sve do jednom. Ono, Gospa bila rekla da će hambar biti pun sve dok je žensko ne ugleda. Sa koljena na koljeno, ključ od hambara vazda kod domaćina. Koliko su ključ dugo vremena od svojih žena krili ne zna se, ali se zna da su prezime iz Kapetanovića u Čaplje s vremenom promijenili. Tako jedan od njih zaspao, a žena mu polako za ključ, da ne čuje, pa u hambar. U hambaru ima šta vidjeti. To je, kažu, u Mrkotiću bilo zadnje Gospino ukazanje. Što si me gledao, gledao si me. I što je hambar bio pun, bio je. A žena k’o žena, rastelalila po selu šta je vidjela u hambaru, u biti ljepšu nego što je i sama, i eto ti odmah i ljubomore. Dođe to do šejhova uha i on veli da se ta slika iz hambara ima vratiti onima kojima i pripada, jer to nije muslimansko. Tako i bi.
ZAHVALNA GOSPA Otkako je Gospu u hambar metnuo, tako bi bilo da sve što bi danas iz hambara iznio, to bi ti se u hambar sve ujutro vratilo. Nikad potrošiti
Komušina
Samo ne bi u bobu kako bi rečeno. K’o biva, trebalo je biti džaba predato. A ne bi džaba. Sto ovnova, sto ćupova masla i isto toliko meda su morali franjevci dati nekom od predaka današnjih Čaplji da bi sliku dobili u svoje vlasništvo. Odnijeli oni sliku, ali ostao hambar. Eno ga i dan-danas stoji pred kućom familije Čaplji u Mrkotiću, a Rešid Čaplja će uvijek s ponosom pokazati ključ kojim se hambar zaključavao i otključavao. Hambaru, kaže on, ima i trista godina, ali mu je samo jedna greda truhla i on je zamijenio novom; ali džaba, opet nju crv izbušio prije nego one stare. A stare nije dirao nikako. Rešid kaže da povremeno nekakve televizije dođu hambar snimati i časne sestre isti ljubiti, ali da nema tih para da bi ga prodao, jer misli da bi mu sa njim otišla i nafaka. Dobro, Rešid ne da hambara, ali je slika definitivno otišla. A ne može se reći ni da je glatko otišla, jer je, po pričanju velečasnog gospodina Marka Mikića, župnika i čuvara svetišta Gospe Kondžilske, bilo problema na tom putu od Mrkotića, uz rijeku Usoru, do Komušine. Pješke je to dan hoda, onako bez igdje ičega, praznih ruku, ali slika je, i tad i sad, sa okvirom i ostalom opremom težila oko 120 kila, što nije malo za četvoricu. Izašavši na brdo Kondžilo, tri kilometra od Komušine, najstarije župe u ovome kraju, spustiše fratri sliku da malo odmore, i više je nisu mogli podići. Tek poslije zavjeta da će se na tom mjestu, na Kondžilu, svake godine polovinom osmog mjeseca narod skupljati i Gospi se moliti, slika olakša toliko koliko i pero, te se od tada do danas na Kondžilo svakog 15. augusta slika iz Crkve Uznesenja Blažene Djevice Marije u Komušini, gdje se inače čuva, i iznosi pred 15-20 hiljada ljudi. To je impozantna cifra imajući u vidu da je Komušina samo jedno od mnoštva spaljenih hrvatskih sela u današnjoj Republici Srpskoj, gdje se od predratnih 800 obitelji kući vratilo samo oko 150. Tada i u zadnjoj suboti u maju mjesecu, kada Sarajevska nadbiskupija na ovome mjestu slavi Dan mladih, Komušina oživi. Ostala 363 dana u godini tu ne dolazi gotovo niko.
Dođe to do šejhova uha i on veli da se slika iz hambara ima vratiti onima kojima i pripada, jer to nije muslimansko